Tajemná Bohyně Hékaté

26. october 2017 at 20:36 | Erin Blood Moon |  Greek mythology


Profil: Hekaté je prostřednicí mezi lidmi. Má postřeh i intuici. Spojuje ty, co k sobě patří a pomáhá rozdělit ty, co k sobě nepatří a přitom na sobě lpí. Vyzná se v tradicích, umí vyprávět mýty, legendy, pohádky i vzpomínky ze svého dětství. A dokáže z nich vypíchnout to podstatné pro daného posluchače. A tím mu ukazuje cestu životem. Má osobitý ženský humor často se týkající sexu a erotiky. Pokud mluví, všichni naslouchají. Nesbírá informace cíleně, ale umí je použít. Jen tak jakoby náhodou je pošle dál. Má radost, když se její drby ujmou a přinesou dobré ovoce. Nicméně za nepříznivých okolností se vytváření drbů může stát pro ni formou odpočinku. Pomáhá a zastává se pomlouvaných a nešťastných. Pomáhá překonávat problémy, utrpení, hněv, a to nejen vyslechnutím a radou. Často přidává rituálek pro zpracování onoho problému. Sama překonává své problémy odstupem od nich a nadhledem.

Často působí jako "bába" kořenářka či bylinkářka, porodní bába, léčitelka nebo jako čarodějka či vědma. Psycholožka, poradkyně a průvodkyně na cestě životem. Za své služby zpravidla bere dárek či poplatek "dle svědomí".

Pokud se objeví v duši již v dětství, způsobil to zpravidla odchod matky od rodiny. Je posilována také smrtí blízkých příbuzných. Mladá Hekaté (Popelka) je zadumanější než Persefóné a je unášena do světů své melancholické fantazie. Nikomu o nich však nevypráví. Někdy věští a často používá svých schopností, aby se zavděčila. Ve škole bývá tichá a trpná. Aktivnější děti ji ubíjí a někdy i šikanují. A poli učení však může vynikat. Nenásleduje vzory své rodiny, učí se spíše od ulice a od přátel. Začíná se podobat Artemis se kterou v dospělosti splývá. Postupně si vybojovává své místo na světě ale lákají ji okultní disciplíny.

Padesátka, to je čas rozkvětu této bohyně. Její kariéra již končí, děti jsou velké a muži již v tomto věku tolik neotravují. Začínají se profilovat dvě její zásadní polohy a to buď bílá anebo černá. Ve své bílé pozitivní formě se vrhá se na studium okultních věd, mění zaměření svého života. Stává se vědmou, čarodějkou, léčitelkou, bábou bylinkářkou, poradkyní zdravého životního stylu a podobně. Ve své černé poloze se mění ve svéráznou dámu, zabývající se sbírání informací, zaséváním nesvárů a matriarchálním vládnutím ostatním. Náš jazyk má pro ni dvě označení - ježibaba nebo semetrika. V této poloze je postrachem svého okolí.

Do tohoto archetypu často opět plynule přechází Artemis středního věku, která byla okolnostmi a utrpením dovedena k odložení svého image věčně mladé a nezávislé dívky.



Vztahy: Se ženami má zpravidla dobré snad s výjimkou Héry a Afrodíty, které jsou příliš zaměřeny na muže. Horší je to s jejím vztahem k mužům, které považuje jen za o chloupek lepší zvířata. Podobně jako Artemis je na mužích nezávislá. Dobrým partnerem pro ni je vyzrálý Apollón, Asklépios nebo vyzrálý Hermés. On je patronem cest, ona zase křižovatek. Často však přitáhne k sobě muže, který parazituje na její mateřské shovívavosti.


Z mýtů: Bývá zobrazována s třemi hlavami, někdy i s třemi těly a šesti rukama. Tři hlavy poukazují na propojení třech úrovní lidské bytosti a také minulost přítomnost a budoucnost. Její atributy jsou pochodeň, klíč, dýka, bič, pes, někdy i had, žába a sova. Bývá zobrazována s hlavami psa, hada a lva nebo psa, koně a medvěda. Z rostlin k ní parří především vrba, ale také cypřiš, líska, černý topol, cedr a tis.

Je to prastará trojitá Bohyně, které pochází z Malé Asie. Když jednou rozhněvala svou matku, utekla na zem a později do podsvětí. Zde coby neviditelná královna dohlíží pokání a smývání hříchů zemřelých. Když za temných nocí vzchází na zem, potuluje se po cestách a křižovatkách cest. Má moc nad čarami i kouzly, nad životem i smrtí. Smrt, kterou přináší Hekaté je částí přirozeného cyklu. Cosi musí zemřít, aby se mohlo zrodit nové.

Ve starých dobách byla patronkou lovu, pastvy, rození koní, ochránkyní dětí a mládeže a dárkyně vítězství v soutěžích, sporech i válkách. S posílením kultu Herma, Artemidy a Apollóna přešly tyto pravomoci na ně. Zůstaly jí prahy, křižovatky a hranice, místa setkávání světů i lidí. A byla jí přiřknuta zodpovědnost za pomatenost a šílenství. V období hélénismu byl kult Hekaty obnoven na jedné straně orfiky, na druhé straně thesalskými čarodějnicemi a byla uctívána i Římany i středověkými mágy a čarodějnicemi.

 

1 person judged this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement